אישה עם כאבי שרירים
מאת: ד"ר יעל כהן
מאת: ד"ר יעל כהן

מומחית בכירורגיה אורתופדית

כיצד למנוע כאבי שרירים

כאבי שרירים ידועים בתור כאבים חזקים במיוחד, שלא נותנים מנוח לסובל מהם. כן, הגוף שלנו הוא דבר רגיש שנאלץ להתמודד עם אין ספור פעולות שונות מדי יום, ולכן לא פעם הוא סובל מכאבי שרירים אשר תופסים אותנו במקומות הכי עדינים בגוף. בין היתר, כאבי שרירים מאפיינים איזורים כמו הגב, הבטן, הידיים והרגליים – מקומות שידועים בתור איברים מרכזיים בתפקוד היום יומי שלנו. היות וכאבי שרירים יכולים לא פעם להשבית את האדם מכלל פעולה, חשוב לדעת כיצד ניתן למנוע כאבי שרירים, על מנת שנוכל להנות מחיים מלאי שלווה ונחת, בלי החשש שמשום מקום יתקפו אותנו כאבים בלתי אפשריים להתמודדות.

כאבי שרירים – למה זה בכלל קורה?

כאבי שרירים הם דבר שמאפיין לא מעט מהאוכלוסיה, ויש לכך סיבה אחת ברורה – הם נגרמים מכל מיני סיבות שונות שכולנו, בדרך זו או אחרת, לוקים בהן. כאבי שרירים יכולים, למשל, להתפתח או מפעילות מאומצת מדי, אך הם גם יכולים להתפתח בעקבות חוסר פעילות כללית. בנוסף, כאבי שרירים יכולים להיות תופעת לוואי שנלווית למחלות כרוניות מסויימות, ובקיצור – הסיבות להם הן רבות כל כך, עד כדי שנדיר שאדם מסוים לא יסבול מהם אף לא פעם אחת לאורך חייו.

היות וכאבי שרירים הם נפוצים כל כך בקרב האוכלוסיה, עולמות הרפואה, הן המסורתיים והקלאסיים והן הטבעיים והאלטרנטיביים, מבצעים מרדף עיקש אחר מציאת פתרונות שונים שיוכלו למנוע כאבי שרירים בקרב האוכלוסיה. אז איך אפשר לעשות את זה?

מניעת כאבי שרירים – איך הוא בא לידי ביטוי?

מיד נפרט בפניכם כל מיני דרכי פתרון אפשריות במטרה למנוע כאבי שרירים, אבל בואו נבין איך אפשר לזהות שהכאבים שלכם הם אכן כאבי שרירים. כאבי שרירים מאופיינים בכאב חד שאינו מסתפק רק בנקודה אחת של כאב, אלא התפזרות של הכאב גם באיזורים הסמוכים לנקודת הכאב המרכזית. כאבי שרירים חריפים במיוחד עלולים להוביל גם לתחושות של חולשה גופנית ונמלול, ולכן ככל שניתן להימנע מהם מראש – כך עדיף.

במקרים מסוימים כמעט ולא ניתן יהיה להימנע מכאבי שרירים, במיוחד במצבים כמו בגיל השלישי, שבו הגוף הולך ונחלש ונלווים לו כאבי שרירים בולטים, כמו גם במצבי הריון שמשנים את מאזן ההורמונים בגוף האישה, ובהמשך לכך גורמים לכאבי שרירים בלתי נמנעים.

כיצד ניתן למנוע כאבי שרירים?

כאבי שרירים נגרמים לא רק בגלל הסיבות שציינו כאן קודם לכן, אלא הרבה פעמים בשל מחסור בויטמינים חשובים שמרכיבים את הגוף שלנו. לכן, הרהב פעמים כדי למנוע כאבי שרירים יש להקפיד על תזונה נכונה, הכוללת את כל אבות המזון המרכזיים ושמירה על כמות ויטמינים גדולה של B12 או מגנזיום, לדוגמה.

כמו כן, קיים קשר ישיר בין משקלו של האדם לבין כאבי שרירים. ככל שהמשקל של האדם גבוה הרבה יותר או נמוך הרבה יותר מהמשקל המומלץ והרצוי, כך ייתכן ויופיעו כאבי שרירים שונים בגופו. במקרים של השמנת יתר כאבי שרירים יופיעו בעקבות לחץ גדול שמופעל עליהם, ואילו במקרים של תת משקל כאבי שרירים יופיעו בעקבות מחסור בשומן ובשכבות ההגנה הרצויות בגוף. לפיכך, אחת הדרכים שמאפשרות לכם למנוע כאבי שרירים היא הקפדה על משקל תקין.

כאבי שרירים בעקבות פעילות ספורטיבית – יש מה לעשות עם זה?

פעילות ספורטיבית מאופיינת לא פעם בכאבי שרירים שנלווים לה, אך יש דרכים מאוד פשוטות להתמודד עם העניין הזה. לפני ביצוע פעילות גופנית, כמו גם בסיומה, יש להקפיד על מתיחת השרירים וחימומם. ככל שהשרירים מקבלים הכנה מוקדמת לפני ביצוע פעילות גופנית, ושחרור מתאים לאחריה – כך הם יכולים להיות מוכנים אליה ולא להימתח או לכאוב בדיעבד.

כאבי שרירים – אם הם לא עוברים, כנראה שאתם צריכים לנקוט בדרכי פעולה מתקדמות יותר

כאבי שרירים לא פעם הם כאבים חולפים, אבל יש מקרים שבהם כאבי שרירים יעידו על הימצאות של בעיה חמורה יותר. הרבה דלקות מתחילות את דרכן בתור כאבי שרירים “פשוטים”, והרבה אנשים לא יודעים לזהות אותם או מקדישים מעט מדי תשומת לב לעניין.

במידה וכאבי שרירים תוקפים אתכם ונדמה שהם לא עומדים לחלוף בקרוב, כדאי בהחלט לגשת ולבדוק את העניין על מנת לשלול או לאמת את הימצאותה של דלקת בגוף שלכם.

למנוע כאבי שרירים בדרכים נוספות

כדי למנוע כאבי שרירים, קיימים היום לא מעט מוצרים כמו מדבקות או פלסטרים בהם ניתן לעשות שימוש קבוע או נקודתי, בהתאם לצורך. כמו כן, שיטות כמו שיאצו, מדיטציות ועוד ידועות בתור שיטות שיכולות לתת מרגוע לגוף שלכם, לשחרר אותו מלחצים, וכך למנוע כאבי שרירים בהמשך.

אל דאגה – אתם ממש לא לבד

אם נדמה לכם שאתם לבד בצרה של כאבי שרירים, דעו לכם שמרבית האוכלוסיה סובלת מהם, ולא מדובר על בעיה ספציפית שמאפיינת אך ורק אתכם. היות ומדובר על בעיה רווחת כל כך, קיימות היום אין ספור דרכים כדי למנוע כאבי שרירים. רק בריאות!

אהבתם? שתפו את המאמר:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email